План роботи


ПЛАН РОБОТИ
Динамічної групи з проблеми «Портфоліо як засіб контролю результатів навчання учнів початкових класів» на 2015-2016 навчальний рік
Проблема Запровадження компетентнісного підходу в шкільну освіту зумовлює потребу у науковому і методичному осмисленні побудови змісту й організації навчального процесу в початковій школі.
У зв’язку з цим набуває актуальності забезпечення системи початкової освіти відповідними засобами контролю результатів навчальної діяльності молодших школярів. Новизна методологічних і теоретичних засад побудови навчального процесу в початковій ланці освіти зумовлює визнання в якості об’єкта контролю інтегрований результат навчальної діяльності учнів. У зв’язку з цим виникає потреба поєднання традиційних засобів контролю навчальних досягнень з інноваційними, серед яких –– учнівські портфоліо. Згідно проекту нової редакції Державного стандарту початкової загальної освіти, метою навчання виступає формування в учнів ключових і предметних компетентностей. Ця мета досягається шляхом реалізації змісту навчання, визначеного Стандартом за предметними галузями і конкретизованого навчальними програмами у вимогах до навчальних досягнень молодших школярів. Предметоутворювальним компонентом змісту початкової освіти є загальнокультурні знання про дійсність, які відображаються у вигляді термінів, уявлень, понять, законів, залежностей, властивостей, взаємозв’язків тощо. Це базові елементи складніших знань, які підлягатимуть засвоєнню учнями в основній школі. Зазначені компоненти знань застосовуються відповідними способами діяльності. Учні оволодівають ними в процесі навчання кожного предмета, тобто у них формуються предметні уміння і навички. Уміння і навички –– це обов’язкові компоненти змісту навчального предмета, які виявляються в різних видах діяльності.
Уміння характеризують здатність учня виконувати певні види діяльності на основі засвоєних знань, використовувати раніше набутий досвід. Прості уміння при достатньому вправлянні трансформуються у навички діяльності –– здатність виконувати певні дії автоматично, без покрокового контролю. Новою складовою змісту освіти є досвід емоційно-ціннісного ставлення. Він включає когнітивні емоції –– специфічні переживання учнів, які виникають під час навчання. Це відчуття здивування, здогадки, переконаності, сумніву, задоволення від пізнання нового, подолання проблеми, результатів своєї праці. Вони не лише з’являються у процесі навчальної діяльності, але й впливають на неї –– залежно від мотивів оцінюють її успішність або неуспішність. Емоційно–ціннісне ставлення здебільшого належить до сфери самооцінювання, яке безпосередньо впливає на формування самоповаги, впевненості учня в собі або, навпаки, зневіру у своїх силах і можливостях.
Від цих якостей значною мірою залежить перебіг розумових процесів, пов’язаних із удоволенням пізнавальних потреб; вони визначають успішність учня у навчанні, його спроможність розкривати й формувати власні здібності. Таким чином, знання, уміння, навички, досвід здійснення способів діяльності й емоційно–ціннісного ставлення у сукупності є показниками компетентності учнів, вони відображають заплановані результати навчання. Як зазначалося вище, компетентнісний підхід зорієнтовує контроль на інтегровані результати навчальної діяльності, а не окремі елементи, які формуються у процесі навчання. До того ж, компетентність як цілісне особистісне утворення виявляється у конкретній проблемній ситуації. Отже, провідним завданням нині постає формування й розвиток здатності учня застосовувати набуті знання і вміння у практичній діяльності. Їх реалізація зумовлює відбір таких засобів оцінювання, щоб «налаштуватися не на репродуковану учнем інформацію, а на створений ним самостійний продукт, що має вжиткову цінність». Одним із ефективних засобів контролю, зорієнтованим на продукт навчання, і таким, що доповнює традиційні засоби, виступає портфоліо.

Саме поняття запозичено в педагогіку з галузі бізнесу. Учнівське портфоліо визначимо як колекцію робіт і результатів, яка демонструє зусилля учня, його прогрес і досягнення в освітньому процесі за певний період навчання. Це форма організації зразків і продуктів навчально–пізнавальної діяльності школяра, а також відповідних інформаційних матеріалів із зовнішніх джерел, призначених для аналізу, кількісної і якісної оцінки рівня досягнень конкретного учня й подальшої корекції процесу навчання. На відміну від звичних засобів контролю результатів навчання, портфоліо містить об’єктивніші дані, які показують різнобічну діяльність учня: його участь у гуртковій роботі, у суспільно–корисних справах, в олімпіадах, навчальних проектах.
Такий зміст портфоліо дозволяє школяреві не лише самоствердитись у колективі ровесників, а й усвідомити свої можливості, визначити пріоритети, спланувати подальше навчання. Портфоліо виконують модельну функцію –– показують динаміку розвитку особистості школяра по відношенню до виявлених результатів; його ставлення до навчання; результати самореалізації; особливості загальної культури, властивості інтелекту; індивідуальні можливості, здатності й інтереси; допомагають здійснювати рефлексію і самооцінювання учнем власної діяльності. Це дидактичний засіб, який дозволяє реалізувати ідею індивідуалізації навчання, оскільки відображає пізнавальну активність учня, відповідність наявного стану запроектованій траєкторії розвитку. Згідно інструктивно-методичним матеріалам 2015-2016 н.р. щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів педагогічної освіти, оцінювання учнів початкової ланки з предмету «Інформатика» відбувається вербально. Щоб допомогти вчителям щодо оцінювання учнів початкової ланки, створено динамічну групу «Портфоліо як засіб контролю результатів навчання учнів початкових класів». Керівником призначено вчителя інформатики Мелітопольської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №15 Нештун Олесю Володимирівну. Мета та завдання динамічної групи вчителів інформатики на 2015-2016 н.р.: Розробка змісту портфоліо досягнень для учнів початкової ланки, як засіб реалізації компетентністного підходу. (визначити кількість розділів портфоліо; розробити завдання, що увійдуть до портфоліо досягнень учнів; розробити схему роботи над учнівським портфоліо; ). Створити блог динамічної групи, де постійно розміщувати методичні матеріали.
Створення методичних рекомендацій для вчителів початкової ланки, щодо використання в роботі учнівського портфоліо. Розміщення методичних рекомендацій на блозі динамічної групи. Створення бази електронних нормативно-методичних документацій щодо впровадження інформаційних технологій в початковій школі та розміщення їх на блозі. Надання допомоги всім вчителям початкової ланки шкіл м.Мелітополя в організації та проведенні уроків, семінарів, конференцій, лекцій з використанням сучасних інформаційних технологій. Напрямки роботи: Ознайомлення вчителів інформатики зі змінами нормативної бази на 2015-2016 н.р.; підвищення науково-теоретичного та загальнокультурного рівнів учителів. Ознайомити учасників дистанційної групи з видами портфоліо, як одним із засобів оцінювання. Зменшення витрат часу вчителів на підготовку до уроків з інформатики в початковій ланці за рахунок використання учнівського портфоліо. Проводити роз’яснювальну роботу з вчителями шкіл міста, щодо реалізації програми інформатизації шкільної освіти. Очікувані результати: стимулювати навчально–пізнавальну активність учня; розвиток інформатичної компетенції учня взагалі; формувати у нього мотивацію учіння; заохочувати до самостійної пізнавальної творчої діяльності; розширювати можливості навчання і самонавчання; виробляти навички самоконтролю й самооцінювання; формувати вміння учитися (ставити мету, планувати й організовувати власну діяльність, презентувати її результати); виховувати відповідальність, обов’язковість, охайність у роботі, впевненість у власних можливостях; здійснювати соціалізацію учня.

Комментариев нет:

Отправить комментарий