АНАЛІЗ РОБОТИ
Динамічної групи з проблеми
«Портфоліо як засіб контролю результатів навчання учнів початкових класів»
за 2015-2016 навчальний рік
Аналіз роботи динамічної групи вчителів інформатики
у 2015/2016 н.р. та завдання на 2016/2017 н.р.
Перетворення, що відбуваються в Україні в різних аспектах соціального життя, вимагають розробки нових підходів ло подальшого розвитку системи освіти і зокрема, нових технологій, що забезпечують досить високий рівень математичної підготовки школярів. Нові технології навчання, виховання та розвитку учнів мають забезпечувати не лише достатній рівень теоретичної і практичної підготовки учнів, а й методологічну переорієнтацію освіти на особистість, пріоритет соціально-мотиваційних чинників у процесі навчання, а також створювати умови для досягнення кожним учнем заданого рівня знань, навичок і вмінь. Новизна методологічних і теоретичних засад побудови навчального процесу в початковій ланці освіти зумовлює визнання в якості об’єкта контролю інтегрований результат навчальної діяльності учнів. У зв’язку з цим виникає потреба поєднання традиційних засобів контролю навчальних досягнень з інноваційними, серед яких –– учнівські портфоліо.
Згідно проекту нової редакції Державного стандарту початкової загальної освіти, метою навчання виступає формування в учнів ключових і предметних компетентностей. Ця мета досягається шляхом реалізації змісту навчання, визначеного Стандартом за предметними галузями і конкретизованого навчальними програмами у вимогах до навчальних досягнень молодших школярів.
Предметоутворювальним компонентом змісту початкової освіти є загальнокультурні знання про дійсність, які відображаються у вигляді термінів, уявлень, понять, законів, залежностей, властивостей, взаємозв’язків тощо. Це базові елементи складніших знань, які підлягатимуть засвоєнню учнями в основній школі. Зазначені компоненти знань застосовуються відповідними способами діяльності. Учні оволодівають ними в процесі навчання кожного предмета, тобто у них формуються предметні уміння і навички. Уміння і навички –– це обов’язкові компоненти змісту навчального предмета, які виявляються в різних видах діяльності. Уміння характеризують здатність учня виконувати певні види діяльності на основі засвоєних знань, використовувати раніше набутий досвід. Прості уміння при достатньому вправлянні трансформуються у навички діяльності –– здатність виконувати певні дії автоматично, без покрокового контролю.
Новою складовою змісту освіти є досвід емоційно-ціннісного ставлення. Він включає когнітивні емоції –– специфічні переживання учнів, які виникають під час навчання. Це відчуття здивування, здогадки, переконаності, сумніву, задоволення від пізнання нового, подолання проблеми, результатів своєї праці. Вони не лише з’являються у процесі навчальної діяльності, але й впливають на неї –– залежно від мотивів оцінюють її успішність або неуспішність. Емоційно–ціннісне ставлення здебільшого належить до сфери самооцінювання, яке безпосередньо впливає на формування самоповаги, впевненості учня в собі або, навпаки, зневіру у своїх силах і можливостях. Від цих якостей значною мірою залежить перебіг розумових процесів, пов’язаних із удоволенням пізнавальних потреб; вони визначають успішність учня у навчанні, його спроможність розкривати й формувати власні здібності.
Таким чином, знання, уміння, навички, досвід здійснення способів діяльності й емоційно–ціннісного ставлення у сукупності є показниками компетентності учнів, вони відображають заплановані результати навчання. Як зазначалося вище, компетентнісний підхід зорієнтовує контроль на інтегровані результати навчальної діяльності, а не окремі елементи, які формуються у процесі навчання. До того ж, компетентність як цілісне особистісне утворення виявляється у конкретній проблемній ситуації. Отже, провідним завданням нині постає формування й розвиток здатності учня застосовувати набуті знання і вміння у практичній діяльності. Їх реалізація зумовлює відбір таких засобів оцінювання, щоб «налаштуватися не на репродуковану учнем інформацію, а на створений ним самостійний продукт, що має вжиткову цінність».
Одним із ефективних засобів контролю, зорієнтованим на продукт навчання, і таким, що доповнює традиційні засоби, виступає портфоліо. Саме поняття запозичено в педагогіку з галузі бізнесу.
Учнівське портфоліо визначимо як колекцію робіт і результатів, яка демонструє зусилля учня, його прогрес і досягнення в освітньому процесі за певний період навчання. Це форма організації зразків і продуктів навчально–пізнавальної діяльності школяра, а також відповідних інформаційних матеріалів із зовнішніх джерел, призначених для аналізу, кількісної і якісної оцінки рівня досягнень конкретного учня й подальшої корекції процесу навчання.
На відміну від звичних засобів контролю результатів навчання, портфоліо містить об’єктивніші дані, які показують різнобічну діяльність учня: його участь у гуртковій роботі, у суспільно–корисних справах, в олімпіадах, навчальних проектах. Такий зміст портфоліо дозволяє школяреві не лише самоствердитись у колективі ровесників, а й усвідомити свої можливості, визначити пріоритети, спланувати подальше навчання.
Портфоліо виконують модельну функцію –– показують динаміку розвитку особистості школяра по відношенню до виявлених результатів; його ставлення до навчання; результати самореалізації; особливості загальної культури, властивості інтелекту; індивідуальні можливості, здатності й інтереси; допомагають здійснювати рефлексію і самооцінювання учнем власної діяльності. Це дидактичний засіб, який дозволяє реалізувати ідею індивідуалізації навчання, оскільки відображає пізнавальну активність учня, відповідність наявного стану запроектованій траєкторії розвитку.
Згідно інструктивно-методичним матеріалам 2015-2016 н.р. щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів педагогічної освіти, оцінювання учнів початкової ланки з предмету «Інформатика» відбувається вербально. Щоб допомогти вчителям щодо оцінювання учнів початкової ланки, створено динамічну групу «Портфоліо як засіб контролю результатів навчання учнів початкових класів»..
У 2015/2016 н. р. робота динамічної групи вчителів - предметників була спрямована на подальше вдосконалення педагогічної і методичної майстерності вчителів, їхнього науково-теоретичного рівня, на реалізацію проблеми «Впровадження проектної технології на уроках інформатики в початковій школі» з урахуванням нормативних документів Міністерства освіти і науки, молоді і спорту України: Конституції України, Про освіту (Закон України від 23 травня 1991р.), Про Державну національну програму «Освіта», Державний стандарт початкової та базової середньої освіти, Про типові навчальні плани середньої школи, інструктивні листи Міністерства освіти та методичні рекомендації щодо викладання предметів.
У динамічній групі працювало 18___осіб. В рамках роботи ДГ здійснювався професійний розвиток та вдосконалення вчителів, ознайомлення з елементами передового досвіду колег, обмін найефективнішими педагогічними знахідками, вдало підібраними формами і методами роботи, які застосовують з урахуванням специфіки предмета. Особлива увага в роботі приділялась розробці завдань з інформатики до учнівських портфоліо для учнів початкової ланки удосконаленню форм і методів проведення уроків.
Планування та результати роботи групи впрововж року було висвітлено на блозі динамічної групи: http://portfoliomelitopolmetodgrupaneshtun.blogspot.com/ .
Мета та завданнями динамічної групи вчителів інформатики на 2015-2016 н.р.:
Розробка змісту портфоліо досягнень для учнів початкової ланки, як засіб реалізації компетентністного підходу. (визначити кількість розділів портфоліо; розробити завдання, що увійдуть до портфоліо досягнень учнів; розробити схему роботи над учнівським портфоліо; ).
ВИКОНАНО
Створити блог динамічної групи, де постійно розміщувати методичні матеріали.
ВИКОНАНО
http://portfoliomelitopolmetodgrupaneshtun.blogspot.com/
Створення методичних рекомендацій для вчителів початкової ланки, щодо використання в роботі учнівського портфоліо. Розміщення методичних рекомендацій на блозі динамічної групи.
ВИКОНАНО
Надання допомоги всім вчителям початкової ланки шкіл м.Мелітополя в організації та проведенні уроків, семінарів, конференцій, лекцій з використанням сучасних інформаційних технологій.
ВИКОНАНО
Щоб досягти поставлених завдань група протягом року:
Ознайомлювала вчителів міста зі змінами нормативної бази на 2015-2016 н.р.; підвищення науково-теоретичного та загальнокультурного рівнів учителів.
Ознайомила учасників дистанційної групи з видами портфоліо, як одним із засобів оцінювання.
Проводила роз’яснювальну роботу з вчителями шкіл міста, щодо реалізації програми інформатизації шкільної освіти.
Вчителі, що працюють у групі:
Список вчителів динамічної групи:
школа № школи ІПП факультет email Skype
1. Мелітопольська загальноосвітня школа №2 ЗОШ №2 Тищенко Євгенія Олександівна інформатика jane.tischenko@gmail.com Jane Tischenko
2. Мелітопольська загальноосвітня школа №4 ЗОШ №4 Саппа Анастасія Анатоліївна математик-програміст, викладач інформатики sappa2402@yandex.ru sappa.anastasia
3. Мелітопольська загальноосвітня школа №6 ЗОШ №6 Хоролець Тетяна Вікторівна математик, програміст, викладач інформатики ttatiana07@gmail.com ttuni4ka
4. Мелітопольська загальноосвітня школа №7 ЗОШ №7 Шматко Юлія Миколаївна математика, інформатика lelek1104@gmail.com lelek8585
5. Мелітопольська загальноосвітня школа №8 ЗОШ №8 Москаленко Марина Володимирівна хімія, інформатика, основи екології і безпеки життєдіяльності moskalenko.mana@gmail.com znz8melitopol1
6. Мелітопольська загальноосвітня школа №11 ЗОШ №11 Полякова Юлія Євгенівна математика, інформатика inform.teacher11@gmail.com yulenik603
7. Мелітопольська загальноосвітня школа №13 ЗОШ №13 Ворушило Ольга Євгенівна хімія, інформатика melschool13@mail.ru
8. Мелітопольська загальноосвітня школа №14 ЗОШ №14 Гріховодов Максим Валерійович математика, інформатика grekhovodov.mv.86@gmail.com
9. Мелітопольська загальноосвітня школа №15 ЗОШ №15 Нештун Олеся Володимирівна хімія, інформатика olesayneshtun32@gmail.com, olesayneshtun@mail.ru olesaylolo
10. Мелітопольська загальноосвітня школа №17 ЗОШ №17 Бурлай Юлія Володимирівна математика, інформатика yu1v1b@gmail.com yuliia_byrlaj
11. Мелітопольська гімназія №19 Г №19 Пачина Марія Ігорівна хімія, інформатика alisemichel@gmail.com gimnasium19
12. Мелітопольська гімназія №19 Г №19 Бабкіна Ірина Василівна математика, інформатика irinababkina222@gmail.com
13. Мелітопольська загальноосвітня школа №22 ЗОШ №22 Макушевич Андрій Юрійович хімія, інформатика makushevich@gmail.com drulymak
14. Мелітопольська загальноосвітня школа №24 ЗОШ №24 Грицанюк Ділара Гідаятівна Інформатика, математика kitte3602@gmail.com dilara_gr
15. Мелітопольська загальноосвітня школа №25 ЗОШ №25 Мисан Аліна Борисівна Інформатика, математика alina099011@gmail.com melsc25
16. Мелітопольська загальноосвітня школа №1 ЗОШ№1 Романенко Марія Петрівна математика, інформатика romanenko-mashenka@mail.ru
Протягом року проведено 5 засідань, вивчались такі питання (теми):
1.Резульати роботи групи у 2014-2015 н.р. Завдання на 2015-2016 н.р. Проектна технологія.
2. Портфоліо. Види портфоліо
3. Складові частини учнівського портфоліо.
4.Види оцінювання в початковій школі.
5.Підсумок діяльності групи за 2015-2016 н.р. Плани на 2016-2017 н.р.
Члени динамічної групи, опрацювавши літературу і врахувавши поради фахівців-психологів, використавши досвід роботи з цього питання, накопичений в інших навчальних закладах області та України, творча група педагогів створила пам'ятки «Що повинен знати педагог, який виховує обдаровану дитину?» та «Модель компетентності педагога, який працює з обдарованою дитиною», на основі яких будує свою роботу з обдарованими дітьми вся творча громада педагогів школи.
Завдання динамічної групи, які потребують подальшого доопрацювання і включення їху план роботи на новий навчальний рік:
ЗАСІДАННЯ № 1
14_ ВЕРЕСЕНЬ
.Резульати роботи групи у 2014-2015 н.р. Завдання на 2015-2016 н.р.
Нормативно-правова база з предмету інформатика зі змінами на 2015-2016 н.р.
№ Зміст Відповідальні
1. Здобутки, недоліки роботи динамічної групи у
2014-2015 навчальному році. Підведення підсумків роботи динамічної групи щодо удосконалення змісту, форм і методів викладання інформатики в початковій школі. Нештун О.В.
2. Ознайомлення з інструктивно-методичними рекомендаціями щодо вивчення інформатики в початковій школі у 2015-2016 навчальному році. Нештун О.В.
3. Обговорення та затвердження плану роботи динамічної групи вчителів на 2015-2016 навчальний рік.
Смолянчук Н.В.
5. Ознайомлення з нормативними документами, програмами, підручниками та методичною літературою. Члени ДГ
Пачина М.І.
ЗАСІДАННЯ № 2
10 ГРУДЕНЬ
ТЕМА. Проектна технологія.
Семінар «Формування і розвиток предметної ІКТ-компетентності для реалізації творчого потенціалу учнів 4-го класу на уроках інформатики за Новим Держаним стандартом педагогічної освіти».
№ Зміст Відповідальні
1. Портфоліо. Учнівські портфоліо. Види портфоліо. Нештун О.В.
Доклад
2 Обговорення складової частини учнівського портфоліо. Нештун О.В.
Круглий стіл
6. Обмін досвідом з даної теми. Члени ДГ
Круглий стіл
7. Огляд новин методичної та педагогічної літератури. Москаленко М.В.
Інтерактивна дошка.
ЗАСІДАННЯ № 3
ЛЮТИЙ
ТЕМА. Складові частини учнівського портфоліо. Розробка схеми роботи з учнівських портфоліо.
№ Зміст Відповідальні
1. Складові частини учнівського портфоліо як …розвитку компетентностей учнів початкової ланки з презмету інформатика Нештун О.В.
Круглий стіл
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підготувати завдання для портфоліо учнів Члени ДГ
2. Розробити пам’ятку для учнів та вчителів для роботи з презентаціями Члени ДГ
ЗАСІДАННЯ № 4
КВІТЕНЬ
ТЕМА. 1 .Види оцінювання в початковій школі. 2. Затвердження складових частин учнівського портфоліо.
№ Зміст Відповідальні
1. Обговорення завдань до учнівського портфоліо учнів початкової ланки. Члени ДГ
Круглий стіл
2. Види оцінювання учнів. Оцінювання учнів з інформатики в початкових класах. Члени ДГ
Круглий стіл
7. Огляд виставки методичних розробок, дидактичного і роздаткового матеріалів Он-лайн.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Розробити пам’ятку для учнів та батьків щодо складової учнівського портфоліо Члени ДГ
2. Підготуватись до круглого столу з теми „Види диференціації навчання учнів початкової школи».
Члени ДГ
ЗАСІДАННЯ № 5
ТРАВЕНЬ.
Підсумок діяльності групи за 2015-2016 н.р. Плани на 2016-2017 н.р.
№ Зміст Відповідальні
1. Обговорення і пропозиції щодо проведення
Апробації складових учнівського портфоліо на 2016-2017 н.р.
Члени ДГ
2. Складання банку завдань учнівського портфоліо для учнів початкової ланки Члени ДГ
3. Обмін думками та пропозиції щодо складання плану роботи ДГ на наступний навчальний рік. Члени ДГ
ЗАВДАННЯ НА 2016-2017 Н.Р.
1. Протягом року апробувати розроблені завдання та рекоментації для учнівських портфоліо.
Вчителі ДГ.
2. Провести семінар для вчителів міста з впровадження учнівських портфоліо в навчально-виховний процес.
Вчителі ДГ.
3. Скласти банк завдань за результатами апробації завдань для учнівських портфоліо.
Вчителі ДГ.
4. Завдання для учнівських портфоліо опублікувати на блозі динамічної групи:
Керівник групи: Нештун О.В.
ВИСНОВОК
Працюючи на проблемою вчителі групи на власному досвіді переконалася, що сутність сучасного уроку полягає не лише в змісті, а й у методиці його побудови, використанні нестандартних форм навчання, які вчать дітей мислити, розмірковувати, аналізувати, робити. Такою формою можна вважати учнівське портфоліо.
Упровадження учнівського портфоліо в навчальний процес, на мою думку, - це передумова активної пізнавальної діяльності учнів: нестандартна, цікава, творча робота пробуджує у дітей інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному розвитку школярів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий